De laatste weken in Suriname... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Caprice & Renske - WaarBenJij.nu De laatste weken in Suriname... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Caprice & Renske - WaarBenJij.nu

De laatste weken in Suriname...

Blijf op de hoogte en volg Caprice & Renske

06 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve familie en vrienden,

Hoog tijd om jullie (voor de laatste keer) bij te praten over onze avonturen en belevenissen in Suriname en omstreken... ;)

Vorige week hebben we een rustige en gezellige (laatste) week gehad in Paramaribo. Beide zijn we lekker bezig geweest met werken in de ziekenhuizen. Caprice heeft vorige week stage gelopen op de afdeling gynaecologie. Voor haar was het heel leuk en interessant om naast alle baby's ook een volwassen afdeling mee te maken. Op de afdeling werken veel co- assistenten waardoor ze gemakkelijk om uitleg kan vragen. Afgelopen week heeft zij meegekeken met een aantal gynaecologische operaties. Renske heeft vorige week stage gelopen op de couveuse afdeling en is deze week aan het meekijken op de OK. Het is ontzettend leuk om operaties in dit ontwikkelingsland bij te mogen wonen. Surinamers gaan vaak laat naar de dokter waardoor ziektebeelden zich ver kunnen ontwikkelen. De chirurgen zijn erg aardig en vinden het leuk dat Nederlandse stagiaires geïnteresseerd en enthousiast zijn. Dit resulteerde zich in veel uitleg en leerzame momenten.

Naast het werk in de ziekenhuizen hebben we de afgelopen weken nog veel gezellige/leuke dingen ondernomen; zo is de Surinaamse bioscoop is bezocht, zijn we weer gezellig uit eten geweest en hadden we een leuk winkel/sightseeing dagje in het drukke centrum van Paramaribo. Nu we al twee en een halve maand in Suriname wonen merken we dat we helemaal gewend zijn aan het land en de manier van leven. Een warme douche kunnen we ons niet meer indenken en we zijn allemaal professionals geworden op het gebied van elektriciteit en stoppenkasten… (gezien de stroom vaak uitvalt) ;). De enorme hitte zijn we ontzettend gaan waarderen en we verzamelen al ons moed om weer terug te gaan naar het koude kikkerlandje. Ondanks onze gewenning in Suriname zijn er toch nog een aantal dingen die we niet gaan missen. De huiselijke muizen en kakkerlakken zeggen we met een brede glimlach vaarwel!

Zoals u/je hebt kunnen lezen in onze vorige reisverslagen hebben we al heel wat leuke tripjes gedaan en hebben we al veel van het mooie Suriname gezien! Toch was er vanaf onze aankomst nog1 tripje die hoog op ons verlanglijstje stond... Curaçao!! Na een hoop geregel met de ziekenhuizen en de tour-opparator zijn wij samen met Lisanne twee weken geleden voor 5 dagen naar Curaçao gevlogen. Wat hebben we genoten! Curaçao is een prachtig eiland en we hebben een heerlijke mini vakantie gehad. Vrijdag ochtend vertrokken we om 4 uur ’s nachts vanuit Paramaribo waardoor we al vroeg aankwamen in Curaçao. Vanuit het vliegtuig zijn we zo het strand opgerold en hebben we heerlijk gezond en gezwommen. Verder hebben we tijdens ons verblijf in Curaçao Willemstad en klein Curaçao bezocht! Op klein Curaçao (en klein losstaand eiland) hebben we in het kraakheldere water heel mooi kunnen snorkelen. Prachtige vissen en ook zeeschildpadden hebben we mogen bewonderen. Maar waar wij ons voornamelijk op verheugd hadden was het zwemmen met de dolfijnen, wat een ervaring! Met drie andere (onbekende) meiden zijn we (uitgerust met instructies en flippers) een zee-bassin vol met dolfijnen ingedoken. Drie kwartier lang mochten we zwemmen en spelen met 3 mooie dolfijnen. Het uitzicht op de heldere zee maakte het extra bijzonder! Bijbehorende foto's hebben we bijgevoegd ☺.

De afgelopen 10 weken zijn voor ons allemaal omgevlogen. Op dit moment schrijven wij onze laatste blog tijdens onze laatste uurtjes in Suriname. Gisteravond zijn we nog heerlijk uiteten geweest om deze tijd gezellig af te sluiten. Vanmiddag gaan wij richting het vliegveld en dan zullen wij vrijdagochtend weer in Nederland arriveren.
Wij hebben met z’n vieren een onvergetelijke tijd gehad en we willen jullie bedanken voor alle lieve reacties en berichtjes van de afgelopen tijd! Wij zullen nog heel lang nagenieten van deze reis en stage.

Tot snel!

Liefs Caprice en Renske.

• 07 November 2014 - 02:19

Tante Meta & Oom Jim:

Fijn meiden dat het zo'n prachtige ervaring is geweest. Inderdaad veel gezien en ondernomen om je stagewerk heen. Dat zal je nooit vergeten. Fijn weerzien met familie/vrienden. xx

• 07 November 2014 - 12:59

Jacqueline:

Welkom thuis meiden. Heerlijk dat jullie er weer zijn. Top dat jullie zo genoten hebben. Deze ervaring neemt nooit meer iemand je af!